پیش زمینۀ شب یلدا  نگارش: جنرال محمد امیر بقایی

پیش زمینۀ شب یلدا نگارش: جنرال محمد امیر بقایی

Print Friendly

My beautiful picture

پیش زمینه شب یلدا چند سطری
شب یلدا ازحرکت انتقالی درنیم کره شمال زمین برابربه شب اول جدی که درازترین شب سال است . میترا به معنای قرارداد و سنتی پذیرفته شده زمانی ا ست “ازسنگ تولدشده “برگشت خورشید ازهمین روزکه غلبه نور و روشنای برظلمت وتاریکی است به تدریج روزها درازتر و شب ها کوتاه ترمیشود، معکوس شب اول جوزا میباشد و آغاز چله بزرگ زمستان گفتند این واژه ازسریانی به معنای میلاد است ،چون شب یلدا را بامیلاد مسیح تطبیق میکرده اند، میترا قبل از زردتشت خدای ایرانیان، هند ودر روم قدیم نیز پیروانش داوطلب ،اسرار آمیز واکثرآ سربازان رازدار بوده که با”پیاله هفت خط “اندازه می ” تعارف “می “میشدند، در نخستین لحظه دعوت به آین میترا در اجرا ی تشریفات مراسیم نخست تا “خط یکم ، پیمانه “، بانوشیدن “می “استقبال میشدند و به سلسله موقف گیری تا خط هفتم قدح “می” مینوشیدن “.تا در مقام خواست عقیده یی شان برسند. • ‌درین مرزوبوم نیزشب یلدا را دوستان وخانواده ها گرد هم جمع آمد نموده باسرور و شادمانی به خوردن تربوز، خربوزه، انار ومیوه های تازه سرد شب را تجلیل وسپری مینمایند که گویا درگرمای سوزان تابستان احساس گرما زده گی گی نشوند .

باد آسایش ، گیتی نزند بر دل ریش
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
جشن یلدا ریشه در فرهنگ کهن و غنی ایران زمین دارد، از گذشته های دور تا به حال در میان اقوام گوناگون رسم بر این بوده که مردم با جشن و پای کوبی به استقبال فصل سرما می رفته اند.در یلدای باستانی افراد با شب زنده داری ، زایش مهر و خورشید را به هل هله و شادی می گذراندند. با گذشت ایام شب یلدا پر بار تر از قبل برگزار می شودو همچون مزین کردن طولانی ترین شب سال با اشعار حافظ ، خیام،شاعران میهن ، خوردن آجیل، انار تروز و روایت قصه به پای صحبت پیش کسوتان می نشینند.
ببین چگونه قناری ز شوق می لرزد
نترس از شب یلدا بهار آمدنی است
و باز شب یلدایی دیگر،اینبار در این جشن باستانی با دوسان همراه شوید تا بیادماندنی ترین شب سال را برای هم میهنان ودوستداران شب یلدا مهر پروران رقم بزنیم. حتی طولانی ترین شب سال را سحری است در انتظار،در کنار شعله های آتش که گرمی بخش محفل تان خواهد بو د .
قوس1392 کابل

درباره‌ی داکتر جمراد جمشید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>